למה עושים ברית מילה? -אספקט היסטורי ושייכות לאומית

שאלת המיליון דולר $: למה עושים ברית מילה? (חלק ב')

במאמר זה על כל חלקיו, אני רוצה לתת לכם תשובה לשאלה החשובה למה עושים ברית.
תשובה שתיתן לכם שקט נפשי, שלימות, וגם תעזור לכם לסתום פיות של מקטרגים שונים.
אתם תקבלו כאן מענה אמיתי, אמיץ וכנה ואני בטוח שתפיקו ממידע זה תועלת רבה.

לכם יש את הזכות להחליט, ולכן חובה עליכם לקרוא מאמר זה על כל חלקיו.
כי רק כך תוכלו להחליט מתוך מקום אמיתי ומאוזן.
לפניכם חלק שני, ובו יינתנו אספקטים נוספים שייתנו מענה אמיתי ומלא לשאלת המיליון!

אם עדיין לא קראתם את חלק א' – למה עושים ברית מילה הנק' היהודית, כדאי שתעשו זאת כעת.

למה עושים ברית מילה? התייחסות מהפן ההיסטורי והשייכות הלאומית.

ברית היא אחת מ-620 מצוות

במאמר הקודם ראינו, שרוב מוחץ של היהודים בישראל ניגשים אל ברית המילה מתוך אספקט דתי. חשוב לתת מקום של כבוד לגישה זו, ולהבין מדוע היא הגורם העיקרי לקיום מצוות המילה בקרב היהודים בישראל.

ראשית יש לציין, שבתורת ישראל ישנן 613 מצוות מן התורה, ועוד שבע מצוות מתקנת חכמים. סך כל המצוות ביהדות הן 620 מצוות, כת"ר בגימטרייה. רוב המוחץ של המצוות אינם ישימות בימינו, ולמעשה נותרו לנו לכל היותר כ-60 מצוות מעשיות המתאימות לזמן הזה (=בהעדר בית מקדש). מצוות המילה אם כן היא אחת מתוך מכלול, ובכל זאת היא נתפסת כמהותית וקיומית בעם ישראל. ומדוע כך הם פני הדברים?

סקירה היסטורית על שמירת המצווה

למעשה הראשון שנצטווה במצווה זו הוא אברהם אבינו עליו השלום, והוא הפיץ מצווה זו לכל באי ביתו מאות שנים לפני היות עם ישראל לעם בפני עצמו. אם כן, היסטורית, לא רק עם ישראל היו נימולים, אלא אף כל בית אברהם כולל בני ישמעאל ובני קטורה (האישה השלישית של אברהם אבינו לאחר שרה והגר).

בזמן ישיבת יעקב באזור העיר שכם, ומעשה חטיפת דינה על ידי שכם בן חמור (בראשית לד), התנו בני יעקב את הסכמתם לחתונה בין דינה ושכם בכך שהוא וכל בני עירו ימולו. משמע שמי שאיננו נטפל על בית יעקב לא היה נימול, אף על פי שבתקופת אברהם רבים מיושבי הארץ אכן נימולו כנזכר.

האם ברית המילה באה ממצרים?

בתקופת שלטון יוסף בן יעקב אבינו במצרים, התנה יוסף את חלוקת המזון למצרים, בכך שימולו את עצמם (רש"י בראשית מא, נה). וזו הייתה מילה כפויה מחוסר ברירה, והיא המתוארת בציורי החרטומים, ויש שטעו ותרגמו את ברית המילה כמנהג מצרי. אמנם האמת היא הפוכה, בני ישראל (דרך שלטון יוסף), הם שהביאו מנהג זה למצרים.

במהלך שהות בני ישראל במצרים, ובתוקף השעבוד הנורא שהיה שואה של ממש, ננטשה מצוות המילה מרוב העם אך לא מכולו. ובזמן יציאת מצרים, כדי לאכול מקרבן הפסח שהוקרב ביום היציאה ונאכל רק לנימולים, נימולו כל עם ישראל. והיו דם קרבן הפסח ודם המילה מתערבבים, והקדוש ברוך הוא ראה בכך את מסירות הנפש של עם ישראל ואמר להם: ואומר לך בדמייך חיי ואומר לך בדמייך חיי (יחזקאל טז, ו), הם דם הפסח ודם המילה.

למה ברית מילה? בגלל שרשרת הדורות

מסירות נפש על ברית המילה

לעת עתה אם כן, אנו רואים איך לאורך ההיסטוריה, עם ישראל עוד בטרם היותו לעם כבר הקפיד והתאפיין בהיותם נימולים. (נקודות הציון שאפשר למנות אותם כנקודות מכוננות בהיות עם ישראל לעם, הן יציאת מצרים ומעמד הר סיני).

ובהשראת ימי החנוכה (עת כתיבת המאמר), נתייחס מעט לימים ההם בזמן הזה, נתייחס לימי החנוכה. כמאתיים שנה לפני הספירה, שלטה האימפריה היוונית במזרח התיכון ובכללם בארץ ישראל. וכחלק משאיפות התרבות ההלניסטית, שאפה לאיחוד תרבויות ועמים. כחלק מהמאמץ, החליט המלך היווני אנטיוכוס אפיפנס להטיל על היהודים גזירות הנודעות בשם גזירות השמד, ואחת הבולטות שבהן הייתה האיסור על קיום ברית המילה.

הסוף ידוע, עם ישראל נלחם בחירוף נפש, ומעטים נצחו רבים ובעזרת ה' ובזכות מסירות הנפש, זכינו לחופש פולחן דתי.

אז למה עושים ברית מילה?

נסכם את מה שיצא לנו מן האמור לעיל:

1.    השתלשלות המצווה היא לאורך הדורות מזמן אברהם אבינו!

2.    שרשרת נפלאה של מסירות נפש, נעוצה עמוק בתודעת העם.

3.    חיבור עצום לאחת הליבות המרכזיות מהגדרתנו והיותנו לעם!

4.    מאפיין ייחודי בעצמתו ושורשיותו לעם ישראל לבדו!

בקיצור: הברית מסמלת קשר עמוק וחזק לעם עתיק ומופלא, ומייחדת את השייכים לעם הזה!

היעלה על הדעת לנתק חלילה קשר היסטורי לאומי, כל כך שורשי ומהותי?
וכי בגלל חששות או הנחות מוטעות ומגמתיות של אנשים חורשי רעה על נצחיות עם ישראל,
ננתק חלילה את השרשרת המופלאה הזו?
לא נהיה לפחות כאותם מכבים שמסרו נפש על מצווה זו?

לקריאת החלק הבא, למה עושים ברית מילה – חלק ג', היבטים רפואיים וסוציולוגיים.

השארת תגובה