למה עושים ברית מילה? –הנקודה הרוחנית

שאלת המיליון דולר $: למה עושים ברית מילה? (חלק ד')

במאמר זה על כל חלקיו, אני רוצה לתת לכם תשובה לשאלה החשובה למה עושים ברית.
תשובה שתיתן לכם שקט נפשי, שלימות, וגם תעזור לכם לסתום פיות של מקטרגים שונים.
אתם תקבלו כאן מענה אמיתי, אמיץ וכנה ואני בטוח שתפיקו ממידע זה תועלת רבה.

לכם יש את הזכות להחליט, ולכן חובה עליכם לקרוא מאמר זה על כל חלקיו.
כי רק כך תוכלו להחליט מתוך מקום אמיתי ומאוזן.
לפניכם חלק רביעי ואחרון, ובו יינתנו אספקטים נוספים שייתנו מענה אמיתי ומלא לשאלת המיליון!

אם עדיין לא קראתם את החלקים הקודמים, כדאי שתעשו זאת כעת.

שלימות האדם או הבורא?

לפני הרבה שנים, פנה אחד מחכמי אומות העולם אל רבי עקיבא, שהינו אחד מענקי הרוח הגדולים ביותר שידעה אומת ישראל לדורותיה.
ובפנייתו שאל אותו חכם את רבי עקיבא, אמור לי, מעשי מי יותר שלמים, מעשי האדם או מעשי הבורא?

לכאורה שאלה זו היא שאלה רטורית,
הרי אם נתבונן במערכות הטבע, כמו למשל פירמידת המזון או מערכת אקלים כלשהיא, נגלה הרמוניה נפלאה שמשלימה את עצמה.
וכאשר האדם התחיל להתערב, נוצרו שינויים קיצוניים, ולעיתים אף בלתי הפיכים בבריאה.
אם כן, שאלה זו היא לכאורה שאלה שלא מצפה למענה, שאלה רטורית.

התשובה המחוכמת

אולם להפתעת אותו החכם, רבי עקיבא השיב לשאלה זו, ולא רק השיב אלא אף השיב באופן המפתיע ביותר שניתן להעלות על הדעת!
רבי עקיבא הבין את כיוון החתירה של אותו חכם, ולכן הסיט את הזרם, כך ששאלה זו לא תהווה לו מכשול, אלא אדרבה מנוף עצמתי להבעת הרעיון.

רבי עקיבא ענה לו, מעשי האדם יותר שלמים.
רבי עקיבא הוכיח את דבריו, ואמר לאותו חכם, אם מעשי הבורא יותר שלמים, תאכל חיטה גולמית.
אלא מה, אף אתה מודה שלחם הוא יותר משובח ומותאם לעיכול, אם כן מעשי האדם יותר שלמים.

בעומק הרעיון הקשה החכם על רבי עקיבא, מדוע היהודים מתערבים בבריאה ועושים ברית. טענתו היא, אם כך ברא הבורא את האדם.
וודאי מעשיו שלמים יותר והניחו את ילדיכם ערלים.
רבי עקיבא שצפה לאן אותו חכם חותר, הקדים תרופה למכה, והבהיר לאותו חכם כי הגישה היהודית היא אחרת.

מה לעשות? לעשות!

תורת ישראל בסוף סיפור הבריאה אומרת "ויברך א-להים את יום השביעי, כי בו שבת מכל מלאכתו אשר ברא א-להים לעשות".
פירוש הדבר, לא נעצרה הבריאה ביום שנבראה, אלא הקדוש ברוך הוא ברא אותה על מנת שהאדם ימשיך בעשייה.
מכאן שמעשי האדם שלמים יותר, כי כך הטביע הבורא בעצם הבריאה, אם כן ברית מילה היא וודאי יותר שלמה מהנחת הילד ערל.

אמנם וויכוח זה עתיק הוא, אך שאלת אותו החכם עדיין קיימת אצל אי מי, ותשובת רבי עקיבא וודאי ניצחת ורלוונטית אף לימינו אנו.
כולנו מבינים את הצורך לשחרר לשון קשורה ליילוד, או ליישר רגל עקומה.
ולכאורה מה רע בזה, כך הבורא ברא אותו, אלא יש לאדם יכולת להתערב בבריאה ולקדם אותה אל שלימות אמתית.

תנו לי להשלים מילה…

מדוע יש להתייחס אל ברית המילה כאל גורם משלים, הרי לכאורה הברית גורעת, איזו שלימות יש כאשר יש חיסרון?
על מנת לתת תשובה לשאלה זו, יש להבין מהי שלימות ומהו חיסרון בהקשר של ברית המילה.

אי אפשר לכחש שהאדם מורכב משני גורמים, החלק הגשמי והוא הגוף, המשמש ככלי להרכיב עליו את המהות העצמית האמתית והיא החלק הרוחני, הנשמה.
אמנם איננו רואים את הנשמה ביום יום, ולעיתים אף איננו חשים בה כלל, אך מציאות קיומה היא וודאית ללא שום צל של ספק.

יהודי שאיננו נימול הוא יהודי חסר, אף אם הברית לא התקיימה לאונסו.
ישנו שפע רוחני עצום השייך לנשמה של יהודי, והוא חופף על האדם בבחינת אור מקיף מיום לידתו, עד לרגע בו הוא יימול את ערלתו.
אז, ברגע המילה, יש לנשמה הקדושה ולכל חילותיה (הכוחות הרוחניים המסייעים לה), יכולת להיכנס אל תוך גופו ולהאיר אותו באור נשמת היהודי.
יהודי ערל חסר שפע זה.

גוי שלא נימול

בנוסף, יש לדעת נקודה חשובה ואולי לא מודגשת מספיק.
גוי שאיננו יהודי, ורוצה להסתפח על עם ישראל, צריך לעבור תהליך של גיור. הגיור מורכב ממספר גורמים, הראשון הוא ברית מילה, השני הוא קבלת עול מצוות ולבסוף טבילה במקווה כשירה.
כאן צריך להדגיש נתון מאד מאד חשוב, אף על פי שהגוי הוא בעל אזרחות ישראלית, אפילו שירת בצה"ל בקרבי, אוהב יהודים ויהדות בכל לבו ונפשו ואפילו מוכן לקבל עול מצוות ולטבול במקווה!
אם איננו מקיים את ברית המילה (במקרים מסוימים הטפת דם ברית), הוא לא יהיה יהודי!!

ברית המילה היא תנאי להיכנס אל עם ישראל, וגוי שלא נימול, לעולם לא יהיה יהודי! אם כן, איך יהודי מבטן יכול להגיע לשלימות היהודית שלו אם איננו מל?!

אז מה חסר?

למה עושים ברית מילה? לא להיות כמו בקבוק סגור

למעשה, אדם ערל הוא החסר.
הוא חסר את התיקון שהבורא הותיר לבני האדם לעשות, ובהישארו ערל, הוא מונע מעצמו את השלימות המלאה כפי שתכנן הבורא.
ממילא שפע רוחני רב המיועד אליו לא יגיע, מצבו הרוחני האמתי (לא ההוליסטי, שאיננו משקף רוחניות עמוקה), לעולם יישאר חסר.

הדבר דומה לאדם שקנה בקבוק קולה, הבקבוק בידו והוא מביט בו צמא.
שואל אותו אדם אחר, מדוע לא תפתח את הבקבוק ותשתה?
עונה לו אותו אדם, לפצוע את הטבעת של הסוגר?! השתגעת? אני רוצה בקבוק שלם!
אכן, יישאר בידו בקבוק שלם, אך אל התכלית האמתית של הבקבוק הוא לא הגיע.

כך האדם הערל, אולי חלק מסוים בגופו יישאר שלם, אך כאדם במהותו הוא חסר. הוא חסר את השלמות היהודית.

אם יש לאי מי רעיון, או נקודה שהוא מבקש לברר, אשמח לשמוע ולקבל את תגובותיכם.
מזל טוב!

השארת תגובה